Katona Norbert

szerencsejáték interjú katona norbert

2000-ben szerzett menedzser-mérnök diplomát a Szegedi Egyetem Mérnöki Karán, ahol Emberi Erőforrás Menedzsment témában TDK tevékenységet is folytatott. Az elmúlt majd 15 évben az üzleti életben tett szert széleskörű szakmai és vezetői gyakorlatra a marketing, a kommunikáció, a kereskedelem, a minőségmenedzsment, illetve a társadalmi felelősségvállalás területén. 2011-ben üzletviteli tanácsadásra szakosodott közgazdászként diplomázott a Pécsi Tudományegyetemen. Jelenleg a Szerencsejáték Zrt. marketing főosztályvezetőjeként tevékenykedik, munkája mellett pedig a Debreceni Egyetem Ihrig Károly Doktori Iskolájának hallgatója és alkalmanként a Budapesti Műszaki Egyetem, valamint a Szegedi Tudományegyetem meghívott előadója. Kutatási tevékenysége elsősorban a stratégia menedzsment monopol specifikus vetületeire fókuszál.

 

Ha egyetlen mondatban kellene bemutatnia, mi a Szerencsejáték Zrt. legfőbb stratégiai célja, mi lenne az?

Ma a Szerencsejáték Zrt. a felelős játékszervezést szem előtt tartva folytatja munkáját a tiszta, törvényes, biztonságos szerencsejátékok szervezése területén, hogy szórakoztató időtöltést kínáljon a felnőtteknek.

Melyek a legfontosabb trendek, amelyek hatnak a szerencsejáték piacra?

Részben az előbbi kérdésre adott válasz is tartalmazza, hogy a Társasági stratégia kapcsán mely külső, vagy éppen belső tényező, elem hat leginkább a szerencsejáték piacra. Ebből a megközelítésből a törvényi szabályozás, annak változása alapvető működési peremfeltétel, különösképpen a játékok felelős és verseny szempontjából is tiszta szervezése okán. Ma, a Szerencsejáték Zrt. – jogi szempontból és fogyasztói percepció szempontjából egyaránt – alapvetően versenyző pozícióban van, és ez a feltétel erősen kihat az üzleti stratégiájára.
A másik kiemelt tényező a fogyasztói, amelynek szokásai országonként és generációnként eltérőek, ugyanakkor Magyarországon is növekszik az új technológiára épülő szolgáltatások, az interaktív játékok iránt fogékony fogyasztói szegmens súlya, valamint a hagyományos fogyasztói csoportok értékrendje is fokozatosan átalakul, hiszen a környezetben egyre több és több szórakozási alternatíva jelentkezik, válik elérhetővé.

Hogyan függ össze a marketing stratégia a társasági stratégiával?

Néhány éve módszeres, rendszerezett módon áttekintettük a termékek, a társasági image és a társasági értékeket, üzeneteket és azóta ezen üzenetek irányított kommunikációja mentén közelítünk az üzletfejlesztés, a marketing és annak valamennyi aktivitásához, tevékenységéhez.

 

szerencsejáték interjú diagram

 

Megítélésünk szerint a marketing-kommunikációs stratégiának, illetve a szintén a marketing-kommunikációs szervezet által koordinált társadalmi felelősségvállalási részstratégiának is a társaság üzleti szemléletű vízióját kell szolgálnia. Ebben az értelemben tehát a szélesen értelmezett marketing stratégia integráns része a társasági stratégiának, amelynek a következő – fejlesztési fókuszú - fő pillérei vannak: jelenlegi játékok működtetése és fejlesztése, internet alapú játékok fejlesztése, nemzetközi játékokban való részvétel és az értékesítési csatornák és eszközök fejlesztése.

Ön stratégiaalkotással nem csak a gyakorlatban, hanem az elméletben is foglalkozik, ez doktori (PhD) kutatási területe. Mi a legfontosabb, amit az elméletből át tudott ültetni a gyakorlatba?

Valójában a stratégiaalkotás, szélesebb értelemben a stratégiai menedzsment olyan jellemzőinek azonosításával foglalkozom, amelyek egyedi módon működnek a versenyszektor területén kívül. Eddigi vizsgálódásaim alapján, ebből az aspektusból egyrészt az érintettek kezelése, másrészt a szervezetek reakciója, reagálási ideje és azok összetevői bírnak kitüntetett szereppel, megítélésem szerint. Ami a kutatásomat illeti, most éppen azt elemzem, hogy ezeket az összetevőket hogyan, milyen formalizált eszközökkel lehet sikeresen a menedzsment folyamatokba integrálni.

A szerencsejáték-ipar kapcsán nem csak a szolgáltatás igénybevevői, azaz a „fogyasztók”, hanem a tágabb érintettek köre is nagyon fontos. Kit, kiket emelne ki ezek közül?

Ha klasszikus érintett térképre gondolunk, akkor az alábbi, összetett kép állítható össze a Szerencsejáték Zrt. kapcsán:

 

 

szerencsejáték interjú diagram2


 
A fogyasztókon kívül, a tulajdonos érdeke nyílván alapvető, ugyanakkor ma már egyre inkább jelen van a Társaság gondolkodásában a partnerek, a civil szervezetek, az alkalmazottak és a versenytársak igényének szem előtt tartása is. Ha rendszerben gondolkodunk, akkor az érintettek érdekeit – stratégiailag indokolt és elfogadott súlyokkal – integrálni kell a menedzsment folyamataiba, ehhez ugyanakkor feltétlenül szükséges – az adott érintett csoportot megszólító marketing-kommunikációs mix, aktivitássorozat meghatározása és tudatos alkalmazása.

A technológiai forradalom minden szektorra hatással van, így a szerencsejátékra is. Milyen stratégiafejlesztéseket tervez a Szerencsejáték Zrt. ennek kapcsán?

Ahogy korábban említettem, a fogyasztói szokások országonként és generációnként eltérőek, ugyanakkor Magyarországon is növekszik az új technológiára épülő szolgáltatások, az interaktív játékok iránt fogékony fogyasztói szegmens súlya, valamint a hagyományos fogyasztói csoportok értékrendje is fokozatosan átalakul.
Az új, fiatal, fiatal felnőtt célcsoport elérése számunkra alapvető cél, hiszen általuk, az ő sikeres elérésével lehet a Társaság hosszú távú jövőjét biztosítani. Ez a generáció ugyanakkor másra és máshogyan nyitott, nagyrészük állandóan online a különböző eszközökön, applikációkon, és más az igényük a szerencsejátékok jellegével kapcsolatban is: gyorsabb, „pörgős” játékokra vágynak. Nekik szólva, rájuk is gondolva léptünk be- az állami szerencsejáték szervezők között élen járó módon - a facebook-ra, még 2010-ben, és ezt a csoportot célozza meg pl. az Okoslottó sőt a nemrég indult Sorsjegyvilág alkalmazás is. Ezeket a platformokat folyamatosan fejlesztjük, optimalizáljuk. A korábban említette márkázási projekt kapcsán készítettük elő, és bonyolítottuk le a Skandináv lottó, a Luxor, a Hatoslottó, sőt 2014-ben az Ötöslottó újrapozícionáló kampányát. Az utóbbihoz kapcsolódó „Mindenkinek van 5 száma” termékszlogen jól tükrözi a játékosok szélesítésének nem titkolt szándékát. A fiatal játékosok és a törzsjátékosaink igénye alapján csatlakoztunk az Eurojackpot nevű, eurómilliós főnyereményt kínáló nemzetközi játékhoz, idén októberben.
Ami a sportfogadásokat illeti tavaly év közepén vezettük be a piacra a Tippmixpro online sportfogadási márkánkat, amelyet célzott, első sorban online-fókuszú hirdetésekkel és promóciós, CRM eszközökkel támogatunk. Mindezeken alapulva tervezzük, hogy a földi hálózatban elérhető Tippmix fogadást is hamarosan megújítjuk, sőt készülünk az Eurojackpot online fogadási módjának megvalósítására is.

A Szerencsejáték Zrt. sok ügynökség számára egyfajta álomügyfél, hiszen rendkívül kreatív reklámokat lehet alkotni a témában. Önök mi alapján választják ki ügynökségeiket, milyen szempontokat vesznek figyelembe?

Úgy gondolom, szinte minden témában lehet és kell kreatív reklámokat alkotni. Alapvetően ez a kreatív szakma feladata. Ugyanakkor ma már a reklámokat, több szinten, egyre inkább az adott, jól körülhatárolt célcsoport számára kell készíteni és azoknak az általunk használt médiumokon kell „jól szólniuk”. A reklámozás egyre inkább a gyors, hatásos és hatékony interakciók sikerén múlik, és csak nagyon kivételes tömegtermék esetén fókuszálhatunk pusztán a klasszikus ATL megoldásokra. Ennek alapján az elmúlt időben olyan kreatív beszállítói kapcsolatot alakítottunk ki, amely alkalmas arra, hogy látványos ATL megjelenéseket és célzott piacoknak is megfelelő BTL megoldásokat egyaránt kínáljanak. Őszintén büszkék vagyunk arra, hogy a Skandináv megoldás című kampányunk, valamint a Luxor megújító kampányunk is kiemelt figyelmet és elismerést aratott, nemcsak a játékosok, de a kreatív szakma (kreativ.online) elismerését is kivívva. A szakma (LOLLIPOP) és a célcsoport egyaránt díjazta az élő húzás nevű – Ötöslottó tematikára épülő - installációnkat, amely az idei nyári fesztiválok egyik leglátogatottabb attrakciója volt. Szakmai szempontból határozottan erős koncepciónak tartjuk – és ezt a közönség visszajelzése is igazolja - a vállalati kommunikáció („Minden számnak megvan a saját története”) és az Ötöslottó kampány („Mindenkinek van 5 száma”) finom összevezetését. Összességében azt mondhatjuk, hogy a kreatív beszállítókkal kapcsolatban egyre inkább azt az elvárást fogalmazzuk meg, hogy komplex, integrált, vagy legalább jól integrálható, moduláris megoldásokat kínáljanak, amely egyaránt szolgálja az egységes, jól tematizált, üzenet fókuszú kommunikációt, másrészt biztosítja a kiemelt célcsoportok hatékony megszólítását.


Vissza

hírlevél

Név:*
E-mail cím:*
Az adatvédelmi nyilatkozatot elfogadom: Igen

Partnereink

Kapcsolat

mail  marketing@marketing.hu

phone  +3630 297 2139, +3620 245 8796

place  1142 Budapest, Kassai utca 71.