A 2014-es év értékelése mellett a 2015-ös terveikről kérdezték az MMSZ elnökét, Hinora Ferencet, aki az interjú végén a jövőre nézve ugyanazt az elkötelezettséget és aktivitást ígérte, ami az elmúlt másfél évben is jellemezte az Elnökséget és őt magát is. Továbbra is szeretné fejleszteni a marketing színvonalát, a tagokat pedig segíteni abban, hogy minél hatékonyabb marketing tevékenységet tudjanak folytatni. 

 

 

Hogyan értékeled a Szövetség 2014-es működését, milyen évet zártatok?

Nagyon aktív esztendő áll mögöttünk. Számtalan projektet valósítottunk meg és azokat igyekeztünk minél szélesebb körben is kommunikálni. Alapvetően az elmúlt esztendők legjobb évét zártuk, melyhez elengedhetetlen volt tagjaink támogatása. Ezúton is szeretném megköszönni minden egyes tagunknak, hogy tagságukkal támogatták és támogatják a Szövetség munkáját, hiszen ezzel azt is támogatják, hogy a hazai marketing minél színvonalasabban tudjon működni. Továbbra is az egyik legnagyobb eseményünk volt az Országos Marketing Konferencia, amelyen közel 300 fő vett részt és ez a konferenciapiacon egy igen szép eredménynek számít. A szakma konferenciájának hirdettük meg és úgy érzem, hogy valóban az is volt. Megvizsgáltuk azt, hogy milyen résztvevőink voltak, többségében a nagyvállalatokat képviselő marketingesek voltak jelen, de marketingoktatók, KKV-és cégvezetők, valamint marketingszolgáltatásokat kínáló cégek képviselői ugyanúgy részt vettek. Az idei évi Országos Marketing Konferenciát a tavalyi tapasztalatok birtokában még izgalmasabbá, érdekesebbé kívánjuk tenni.

Az Év honlapja díj is nagyon szép eredménnyel zárult, 300 nevezéssel. Ez a tendencia, ez a 300 feletti nevezés már évek óta tart. Bátran mondhatom, hogy az Év honlapja pályázat az egyik legnagyobb hazai marketingkommunikációs díj és örömünkre szolgál, hogy minden évben újabb és újabb piaci szereplőkkel bővül a pályázók köre.

A 2014-es évben cselekvők voltunk olyan területeken is, ahol az elmúlt években nem, ilyen volt pl. a piackutatásunk „Így látjuk a marketinget” címmel. Ez a kutatás lakossági és vállalati marketing trendeket is vizsgált és mondhatom nagyon hasznos eredményeket kaptunk. Ezek az eredmények a Szövetség honlapján most is elérhetőek.

Megújítottuk Közgyűlésünket is, ennek két oka is volt. Az egyik az, ha megnézzük, hogy az adott évben a tagjainkkal hányszor van alkalmunk találkozni, akkor kiderül, hogy erre valójában nincs sok lehetőségünk. A másik, hogy más szakmai szervezetek közgyűlésén is szomorúan tapasztaltam, hogy nagyon alacsony létszámban képviselik magukat a tagok. Ezért is hívtunk életre egy szakmai programokkal gazdagított Közgyűlést. Örömmel tapasztaltam, hogy a megújított Közgyűlésünkhöz tagjaink nagyobb létszámban csatlakoztak. Fontos kiemelni azt is, hogy a tavalyi évben is próbáltunk minél több workshopot szervezni, hiszen nagyon fontosnak tartjuk az edukációt, melyet igyekeztünk ebben a formában kivitelezni. Ezen a téren 2014-ben is az egyik legaktívabb szakmai szervezet voltunk.

De ne feledkezzünk meg a fogadóóráról sem, melyet elnökségi tagjaink segítségével ingyenes tanácsadás formájában tartottunk meg az év során több alkalommal.

A kommunikációs felületeinket is megújítottuk, mellyel kapcsolatban nagyon sok pozitív visszajelzést kaptunk. A megújított hírleveleink egy 130ezres adatbázist szolgálnak ki, a megújított honlapunk pedig igen látogatott. Ezekre az újításokra azért is volt szükség, mert fontosnak tartjuk, hogy a szakmai híreket, illetve tagjaink híreit is minél szélesebb körhöz tudjuk eljuttatni. Szeretném megemlíteni a Facebook közösségi oldalunkat, amely közel 4000 követői táborral rendelkezik, de egy évvel ezelőtt csupán csak 1900 követője volt. Mindez annak fényében érdekes, hogy a Szövetségnek nincs pénzügyi kerete arra, hogy fizetett hirdetéseket használjon. A szakmai szervezetek között ezzel jelenleg a mi közösségi oldalunk a leglátogatottabb. Szükséges még egy dolgot kiemelni, amely ugyan kevésbé volt látványos, de fontos volt, ez pedig a reklámadó. Alapvetően a Magyar Reklámszövetség tárgyalt erről a kormányzattal, de az egyeztetésekbe a többi kommunikációs szakmai szervezetet is bevonta. Ebben mi is aktívan részt vettünk, szereplői voltunk a reklámadós tárgyalásoknak. Ez fontos lobby tevékenysége volt a tavalyi évben Szövetségünknek. Felemásan értékelem a reklámadós érdekképviseleti eredményességet, hiszen egyfelől bevezették az adót, de másfelől az év végére sikerült elérni, hogy legalább a megrendelői 2,5 milliós határ törvényi rendelkezéseit könnyítsék, igaz az adminisztrációs teher továbbra is megmaradt. Azt gondolom, hogy ez a könnyítés a szakmai szervezetek lobbi tevékenységének is betudható.

Mi okozta Számodra a legnagyobb örömöt vagy esetleg a legnagyobb csalódást?

Talán a legnagyobb örömömet az okozta, hogy több új tag lépett be a Szövetségbe, mint amire eredetileg számítottam. Vállalati tagjaink száma több mint 10 taggal bővült és ebben nincsenek benne az új egyéni tagjaink. Olyan vállalatok csatlakoztak hozzánk, hogy csak közülük néhányat emelítsek, mint pl. a Szerencsejáték Zrt., a Sodexo Pass Hungária Kft., az Observer Budapest Médiafigyelő Kft., a JCDecaux Hungary Zrt. Szóval ez nagy öröm volt számomra, ez is mutatja, hogy jó úton halad a Szövetség. Szerencsére csalódás nem ért, ha csak az nem hogy szerettem volna még több projektet megvalósítani, de hát maximalista vagyok.

Szerinted milyen fő feladatai, küldetése van az MMSZ-nek?

Kezdeném azzal, hogy manapság teljesen másképp működik egy Szövetség, mint 20 évvel ezelőtt, de vannak, amik nem változtak, ilyen például a küldetésünk. A küldetésünk továbbra is az, hogy Magyarország és magunk fejlődéséhez minőségi és hatékony marketing tevékenységgel tudjunk hozzájárulni. Ehhez szeretnénk támogatást nyújtani, legyen szó cégekről, civil szervezetekről, városokról, egyéb piaci szereplőkről, szakemberekről, magánszemélyekről, stb. Az egyik fontos feladatunk az edukáció, hiszen ahhoz hogy el tudjuk érni, hogy minél többen tudjanak hatékony marketing tevékenységet végezni, ahhoz edukálni kell és a legfrissebb, legaktuálisabb tudást kell a számukra biztosítanunk. Ezért az idei esztendőben is nagy hangsúly lesz azon, hogy a Szövetség minél jobb, minőségi programokat tudjon nyújtani. Természetesen egy szakmai szervezetnek vannak egyéb feladatai is, ilyen pl. az érdekképviselet, amely szintén kiemelten fontos. Amikor ez szükséges akkor a legmagasabb szinten kell tudni művelni. Azt gondolom, hogy 2014-ben ilyen volt a reklámadós történet is, hiszen igyekeztünk legjobb tudásunkat nyújtani, de másfajta érdekképviseletnek is eleget kell tudnunk tenni. Fontosnak tartom azt is, hogy felelősséggel tartozunk a tagságunkért. Amikor belép egy egyéni vagy egy vállalati tag, akkor ezzel egyrészt támogatja a Szövetség munkáját és magát a hazai marketing szakmát is, de ez fordítva is igaz, hiszen mi is felelősséggel tartozunk iránta, szeretnénk, hogy ő is minél sikeresebb legyen. Ehhez erőforrásokat és platformokat biztosítunk a tagjaink számára, hogy minél több helyen, több alkalommal meg tudják magukat mutatni. A kommunikációs felületeink megújítására többek között ezért is volt szükség. Ez a kötelezettség azt is jelenti, hogy a gyakorlatban is marketing partnerei lehessünk a tagjaink számára. Ebből a három fontos feladatból, amit kiemeltem is látszik, hogy egy Szövetségnek valóban sokrétű feladatköre van.

Szerinted milyen a marketing megítélése?

Három részre bontanám a válaszomat. Ha lakossági oldalról közelítem meg a dolgot, akkor azt mondom, és itt hivatkozok arra a kutatásra, amit tavaly végeztünk, hogy a válaszadó lakosság marketing tevékenységgel kapcsolatos attitűdje alapvetően pozitív. Inkább az összetett, felelősségteljes, hasznos, barátságos, szimpatikus és modern jelzőkkel értenek egyet, és mint a hatékony piacgazdaság elengedhetetlen eszközeként értékelik a marketinget. Ugyanakkor az is igaz, hogy a manipuláció, mint hozzáragadt jelző, különösen a negatív tapasztalatok miatt még élő sztereotípia, de alapjában véve, akkor is pozitív magának a marketingnek a megítélése. Ha szervezeti oldalról nézzük meg, akkor azt mondom, hogy pl. a cégek esetében a marketing befolyás a cégek majdnem felénél jelentősnek mondható ma is, mely egy jó alap. Ugyanakkor az is jellemző, hogy ennek ellenére a marketing tevékenység a legtöbb cégnél csak formalizáltan jelenik meg és nem integráltan működik, szervezetileg eléggé túltagolt vagy hiányos. Ez is azt mutatja, hogy a marketing megítélése még nem teljesen olyan, mint amilyennek lennie kellene, szóval, van még mit tennünk mind a lakossági, mind vállalati oldalon is. Van egy harmadik rész is, és ez magán a szakmán belüli megítélése a marketingnek. El kell mondjam például azt is, hogy sok olyan marketing konferencia van, ami nem volna méltó arra, hogy annak hívjuk, és az ilyen események is ronthatják a marketing megítélését, de ilyenek bizonyos gyorstalpaló marketing tanfolyamok is. De akár megemlíthetem azt is, hogy amíg vannak olyan marketing tanácsadó cégek a piacon, amelyekben nem eléggé felkészült szakemberek ülnek, ezek sem tesznek jót a szakma megítélésének. Szóval valóban van még teendőnk. Ha feltesszük azt a kérdést, hogy mi a marketing, szinte mindenki másképp definiálja. Sokan mást értenek alatta, ez sem feltétlenül segíti a megítélését, de úgy érzem, hogy évről-évre mindig egy kicsit előrelépünk és a marketing megítélése egyre jobb lesz.

Milyen tervekkel vág neki a Szövetség a 2015-ös esztendőnek?

Nagyon aktívak leszünk 2015-ben is. Az Elnökségünk meghirdetett egy munkaprogramot, amiben sok minden megtalálható lesz, köztük a nagy eseményeink is, mint pl. az Országos Marketing Konferencia vagy az Év honlapja pályázat, valamint lesznek benne olyanok is, amiket tavaly indítottunk el és azt megelőzően nem voltak. Ilyen a nagyobb volumenű piackutatás, a megújított formájú Közgyűlés, valamint több képzés, workshop szervezése, de ezeken felül terveinkben megtalálhatóak lesznek az új projektek is. Például szeretnénk bevezetni egy városmarketing díjat. A díj azt hivatott szolgálni, hogy felhívjuk a figyelmet azokra a városokra és elismerjük azokat, ahol kiváló marketing tevékenységet folytatnak. Egy jó városmarketing tevékenység pozitív kihatással van az ott élők mindennapjaira, a város ismertségére, megítélésére. Ezt szeretnénk ezzel a díjjal elismerni. A díjátadó várhatóan júniusban lesz. Terveink között szerepel egy életműdíj kiadása is, idén leszünk negyedévszázadosak, ezért ez a jubileum egy jó alkalom arra, hogy életműdíjat adjunk át olyan személynek, aki sokat tett a hazai marketingért. Ezen kívül szeretnénk az év legkiválóbb marketingeseit is díjazni. A legtöbb piacon lévő marketingdíj általában a cégeket ismeri el és a személyeket kevésbé látjuk mögötte, márpedig, kell hogy lássuk az egyéneket is, hogy kik azok a marketingesek, akik minőségi marketingtevékenységet folytatnak. Hisszük, hogy ezeknek a jó példáknak a bemutatásától is azt várhatjuk, hogy a marketing megítélése egyre jobb lesz. Természetesen továbbra is kiemelt feladatunknak tekintjük azt, hogy a tagjainknak segítsünk és a gyakorlatban is marketing partnerei lehessünk, valamint szeretnénk tovább erősíteni a közösségi médiás aktivitásainkat, erősíteni a sajtókapcsolatainkat és a tartalomelőállítás terén is szeretnénk erősödni. Most csak pár fontosabb dolgot emeltem ki. Továbbra is szeretnénk a szakma lobbytevékenységét és érdekképviseletét 100%-osan ellátni, teljesíteni.

Kikhez kívántok szólni?

Ugyanazokhoz, akikhez idáig is, de szívesen kifejtem most is. Mi a teljes marketing szakmához szeretnénk szólni, mindenkihez, aki marketing tevékenységet végez. Legyen szó marketingesről, cégvezetőről, vagy éppen egyéb civil vagy társadalmi szervezeteknél dolgozó egyénről, de szólni kívánunk marketingszolgáltatásokat kínáló cégekhez (pl. ügynökségek, produkciós cégek, reklámcégek, stb.), valamint a marketing oktatókhoz is. Ne felejtsük el azt se, hogy egy ernyőszervezet vagyunk és a marketingnek is több területe van. Mi igyekszünk ezeket összefogni, a tagozataink is ezt a célt hivatottak szolgálni.

Miért éri meg csatlakozni az MMSZ-hez?

Talán az eddigi válaszaimból is látszódik, hogy miért is lehet hasznos a csatlakozás. Egy szakmai szervezet, egy szakmai közösséget is jelent, pláne amikor a közösségek világát éljük. Közösségek nem csak online szerveződnek, hanem hagyományos módon is. Egy szakmai közösséghez tartozni, több szempont miatt is fontos, hiszen jó lehet a networking miatt, a szakmai fejlődés miatt, az információszerzés miatt, a márkánk építése miatt, érdekképviselet miatt, és még sorolhatnám tovább. Amellett, hogy jó egy közösséghez tartozni, azon felül fontos, hogy a szakma is megismerje és elismerje a jó marketingeseket. Mi nem csak közösséget, hanem platformot is kínálunk ehhez. A másik fontos ok, az edukáció, amelyhez a Szövetség folyamatosan kutatja, tanulmányozza és oktatja azokat a marketinges trendeket és tudnivalókat, amelyekre a piaci szereplőknek szükségük van ahhoz, hogy hatékonyabban tudjanak működni. Mi ezt a tudást rendezvényeink keretében kívánjuk átadni és ez által tudunk valóban a gyakorlatban marketingpartnerré válni.

Mit ígérsz tagjaitoknak és a teljes marketing szakmának?

Ugyanazt az elkötelezettséget és aktivitást, ami az elmúlt másfél évben is jellemezte az Elnökséget és jómagamat is. Elkötelezettek vagyunk, szeretjük a szakmánkat és azt gondolom, hogy a tevékenységünk abszolút nyomon követhető volt az elmúlt évben is. Szeretnénk fejleszteni a marketing színvonalát, a tagjainkat pedig segíteni abban, hogy hatékonyabb marketing tevékenységet tudjanak folytatni.

Szeretnék ezúton is mindenkinek egészségben és sikerekben gazdag Új Évet kívánni!

 


Vissza