Az A4C Marketing Kft. értékesítési és marketing igazgatóját, Vas Zoltánt kérdeztük arról, mi várható 2015-ben a promóciók, nyereményakciók piacán.

A marketingaktivitások és eladásösztönzés területén való hathatós közreműködéséről ismert A4C Marketing Kft. a Student Iskolaszövetkezetből nőtte ki magát és több mint 25 év tapasztalatára építve vált a nyereményjátékok, a promóciók, a nagy volumenű küldeménykiküldés és az atipikus kutatások területének szakértőjévé.

- Milyen volt a 2014-es év a nyereményjátékok, promóciók területén?

A 2008-as válság óta talán a legpozitívabb év volt a tavalyi. Elindult egy növekedés az aktivitások terén, bár a költségérzékenység is egyre erősebb. Jellemzőbbek a kisebb budgetek, ezen belül is fokozott figyelem irányul a költséghatékonyságra.
A hagyományos – postafiókos, gyűjtődobozos – megoldások eltűnőben vannak, kivéve azon ügyfeleket, akik célcsoportja idősebb, és kevéssé nethasználó. E piacon is egyre nagyobb teret hódítanak az online megoldások.
A közösségi médiában, ezen belül a Facebookon megvalósított promóciók külön kategóriát alkotnak, ugyanis itt mások a célok, eszközök; kisebb értékű, ámde nagyobb számú nyeremény kerül átadásra.
Kisebb zavart okozott az elektronikus pénztárgépek megjelenése a vásárláshoz kötött nyereményakcióknál, hiszen az addigi AP kód helyett bizonyos típusoknál eltérő azonosításra van lehetőség.
Jellemző, hogy egyre személyre szabottabban szegmentálnak a nagyobb piaci szereplők, a retailek esetében már az ún. kosárszintű azonosítás a cél.
Megfigyelhető még az a tendencia is, miszerint a promóciók átlagos időtartama rövidül.

- Mi a legkedveltebb nyereménytípus a játékokban?

A nyeremények tekintetében nagy változás nem volt az elmúlt években. A fődíjak esetében még mindig vonzó a személygépkocsi, az utazás és a pénz. Emellett az elektronikai cikkek jelenléte meghatározó a nyereménypiramis középső szegmensében.
Az is látszik, hogy a nyertesek számára nem használható (“gagyi”) nyeremények inkább kárt okoznak a megrendelők imidzsében, érdemes a célcsoportnak leginkább megfelelő nyereménypiramist összeállítani.

- Mik a legfontosabb törvényi szabályozások, amelyek kihatnak a nyereményjátékokra?

A nyereményjátékok szervezését alapvetően a Szerencsejáték törvény szabályozza, de érdemben befolyásolja a Fogyasztóvédelmi, illetve az ún. Adatkezelési törvény.
A nyeremények adózását magánszemély nyertesek esetében az SZJA és az EHO törvény rendelkezései szerint kell bonyolítani, társaságok, vállalkozások esetében pedig az ÁFA és a Társasági adó törvény a mérvadó.
A nyereményjátékok szervezését több hatóság is ellenőrizheti a maga illetékességi körében, így a NAV, bizonyos esetekben a NAV Szerencsejáték-felügyeleti Főosztálya, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) és a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH).
A hatóságok ellenőrzési gyakorlata egyre szigorodik, a NAV esetében a nyeremények átvételének igazolása, a NAIH esetében pedig a személyes adatok kezelése van a fókuszban.
Várható a Szerencsejáték törvény változása, különös tekintettel az online nyereményjátékok szabályozásának szigorítási céljából.

- Milyen új trendek, esetleges újítások várhatóak 2015-ben a promóció terén?

Egyre inkább rendelkezésre állnak a fogyasztói szokásokkal kapcsolatos információkat szolgáltató adatbázisok, és azt érzékeljük, hogy az egyre pontosabb targetálás révén nőni fog a személyre szabott ajánlatok számossága és aránya.
Megjelennek a kiterjesztett értelemben vett aktivitások, amelyekben az adott termék vásárlásának (direkt) ösztönzése már nem a leglátványosabb eleme az adott promóciónak. Az ilyen aktivitások lehetnek például életvezetési vagy életmódváltással kapcsolatos, sokszínű tematika részei, amelyben a kapcsolódó szakterületek (testi és lelki egészség, mozgás, táplálkozás, stb.) képviselői is informálják a résztvevőket.
Erősödik a fogyasztók edukációja, és nemcsak azokban a szegmensekben, ahol ez korábban is megszokott volt (pl. vény nélkül kapható gyógyszerek esetében).
Egyre több kkv kezdi el kipróbálni a vásárlásösztönzés eszközeit, de látható az eddigi aktivitásokból, hogy jellemzően nem ügyelnek eléggé a jogszabályi, adózási, adatkezelési szabályozásokra.
A vásárláshoz kötött promóciók területén két újítás, változás fog várhatóan teret nyerni. Az egyik a vásárlást igazoló nyugta kiváltása, amely jelen pillanatban még nem megoldott, a „szakma” dolgozik rajta. A másik az ún. intelligens matricák használatának elterjedése, amelyek a csomagolásra utólag felhelyezhetők, rejtett kódot, de akár több oldalas anyagot is tartalmazhatnak úgy, hogy sérülés nélkül nem felnyithatók.

- Mit javasolsz ügyfeleidnek a 2015-ös évre?

Egyik legértékesebb tapasztalatunk az az, hogy számottevő idő és pénz takarítható meg azzal, ha már a brainstormingra meghívást kapunk, hiszen a legkreatívabb kampányötlet is elhalhat, ha jogszabályi megfeleltetési probléma adódik, nem beszélve a ma már sok esetben hatósági állásfoglalásokból kivehető elvárásokról, amelyek be nem tartása magas bírsággal is járhat.
A nyereménypiramis összeállításának jelentősége egyre nagyobb, tapasztalataink szerint ugyanis a vásárlók számára a leginkább reklámozott fődíj vonzó ugyan, de a második díjakat szeretnék megnyerni, egyszerűen számukra ezek látszanak megnyerhetőknek. Célszerű több sorsolást tartani, és a második, harmadik díjak mennyiségét megemelni.
Bár a jogszabály nem minden esetben írja elő a közjegyző jelenlétét a sorsoláson, mi mindenképpen javasoljuk ezt. Amennyiben bárki megtámadja a sorsolás eredményét, a közjegyzői okirat megfelelő védelmet nyújt mind a megrendelő, mind a sorsolást lebonyolító számára. Nem kérdőjelezhető meg a szavahihetőségük, illetve az imidzsük sem kerül esetlegesen veszélybe.
Sajnálatos módon az elmúlt években megszaporodtak az ún. promo-hunterek, akik életmódszerűen keresik a nyereményjátékokat, azon belül is a kiskapukat, csalási lehetőségeket. Emiatt is nagyon fontos a megfelelő mechanizmus kialakítása és szakszerű Játékszabály elkészítése, illetve annak megfelelő módon való kommunikálása.
A közterhek bizonyos szabályok és metodika betartásával minimalizálhatók, céltól és célcsoporttól függően.
A NAIH rendszeresen ellenőrzi a promóciókat – be is kell jelenteni feléjük a személyes adatok kezelésével járó aktivitásokat -, és a hatóság erejével védi a fogyasztókat, ezért célszerű minden nyereményjátéknál Adatkezelési szabályzatot (is) készíteni.


Vissza

hírlevél

Név:*
E-mail cím:*
Az adatvédelmi nyilatkozatot elfogadom: Igen

Partnereink

Kapcsolat

mail  marketing@marketing.hu

phone  +3630 297 2139, +3620 245 8796

place  1142 Budapest, Kassai utca 71.