Az elmúlt években jelentősen átalakultak a kommunikációs szokások – ezt a reklámiparnak is követnie kellett. Ma már más csatornákon, más eszközökkel lehet elérni a megcélzott felhasználókat. Ami évekkel ezelőtt még evidencia, vagy éppen óriási innováció volt, ma már lehet hogy csak alapkövetelmény, vagy elavult lehetőség. A digitális átrendeződés hangsúlyairól, és az ehhez kapcsolódó eszközök szerepéről kérdeztük Józsa Ferencet, az Extreme Net Kommunikációs Ügynökség vezetőjét.

 
Véleményed szerint hogyan alakulnak át a médiafogyasztási szokások, hogyan változik az arány a TV reklám és az online videó esetében?

A TV reklámon keresztül történő tömeges elérés jellemzően a nagyobb cégek és márkák lehetősége, hiszen a gyártási és médiavásárlási költségek egy televíziós megjelenés esetén igen magasak. Ezeknek az üzeneteknek ugyanakkor nagyobb a szórása, hiszen gyakran ahhoz a célcsoporthoz is eljutnak, amelyek nem feltétlen a hirdető elsődleges célcsoportja. Látható tendencia ugyanakkor, hogy ma már a televíziós iparág is dolgozik azon, hogy kövesse a mellette kialakuló trendeket: interaktívabb legyen, és egy szegmentáltabb célcsoportot szólítson meg.
Az online kommunikációs tér ezzel szemben korábban inkább a kisebb, vagy közepes cégek eszköztára volt, hiszen az ő büdzséjükbe csak ez fért bele. A változó igények, és a digitális kommunikáció látványos térnyerése miatt azonban az utóbbi időben a nagyvállalatok, nagy márkák is elkezdték használni az online lehetőségeket, és költségvetésükből ma már egyre nagyobb szeletet hasít ki ez a fajta hirdetési forma. Mind globális szinten, mind itthon egyre inkább tolódik el a hangsúly az online videók irányába. Megjelenik továbbá a perszonalizáció lehetősége, a Youtube például minden felhasználó számára a korábbi tartalomfogyasztási mintáknak megfelelően válogatja össze a javasolt videókat. A Youtube videó hirdetések népszerűsége rohamosan növekszik, annál is inkább, mert ezen a csatornán olcsóbb, és sok esetben a pontos célcsoport-meghatározás miatt hatékonyabb lehet a kommunikáció.

 


- Milyen előnyei lehetnek az online videónak a TV reklámmal szemben?

Az online videó kommunikáció alacsonyabb költséggel jár és hatékonyabb a TV reklámokhoz viszonyítva. Egy Youtube full HD videó gyártása egyszerűbb és olcsóbb technológiával is megoldható, mint a TV képernyős társa, így a videó előállítási költségei is csökkenek. A legnagyobb megtakarítás azonban a médiavásárlás során jelentkezik. A Youtube megállító hirdetések esetében a rendszer kizárólag abban az esetben számít fel költséget, ha a felhasználó ténylegesen meg is nézte a videónkat. Egy megtekintés költsége még a Facebook kattintási áraknál is alacsonyabb. Szintén óriási előnye az online hirdetéseknek, hogy precízen targetálhatóak, mérhetőek, nyomon követhetőek. A célzás lehetséges kor, nem, érdeklődési kör, lakóhely, és különböző viselkedésminták alapján, valamint lehetőség nyílik a korábban már elért felhasználók újracélzására a különböző retargeting megoldásokon keresztül. Hozzáadott értéke lehet még, hogy az online videó esetében a gyártás során nem vagyunk hosszhoz kötve, valamint interaktív elemek is integrálhatóak a mozgóképes anyagba. A különböző beépített, kattintható ablakokon keresztül szereplői is lehetünk a videónak, akár befolyásunk is lehet a történet végére, a sztorira. Teljesen más műfaj, mint egy TV-reklám. Összességében: olcsóbb a médiavásárlás, olcsóbb a gyártás, jobban targetálható, a hirdetés költsége pedig a nézettségtől függ.


- Hogyan lesz a nézettségből eladott termék?

Amikor van egy nagyobb nézettségű videónk, akkor a video végén elhelyezett CTA, vagyis call to action gomb, amely cselekvésre, vásárlásra stb. szólít fel. Erre kattintva a felhasználó már rögtön ott is van a sales oldalon, ahol végrehajthatja az adott konverziót. Sokkal hatékonyabb megoldás ennél azonban, amikor a videó tartalmába van integrálva a sales, vagyis pont azért csináljuk a videót, hogy eladjunk, de nem annyira közvetlen a sales-üzenet, mint az első esetben, inkább közvetett módon jelenik meg maga a termék, vagy szolgáltatás. Ezek többnyire valamilyen edukációs-videók, bemutatnak valamit, tanítanak valamit, miközben a háttérben ott az üzenet, hogy a tökéletes eredmény eléréséhez még szükséged van valamire.

- Mobil app. vs. mobil weboldal. Melyik ügyfél esetében mi a célravezető? Mik azok a tényezők, ami alapján platformot javasoltok számukra?

Ez a kérdés ma már nem vagy-vagy, hanem és. Mivel az internet-felhasználók többsége ma már mobilon böngészik, gyakorlatilag minden weboldalnak kell hogy legyen mobilra optimalizált változata. Ez nem kérdés, hanem alapkövetelmény. Ezzel szemben teljesen másra alkalmas egy applikáció, amely a telefon kihasználtsága, a userek kötődése és a márkaüzenet szempontjából is teljesen mást jelent. A mobil applikációt a felhasználó letölti a telefonjára, így mindig vele van. Bármikor egy másodperc alatt megnyitható. Az applikáció persze drágább, de többet is tud. Rákerül a telefonra, hosszú távú kapcsolatot hoz létre a felhasználóval, kihasználja az okostelefon előnyeit (pl. kamera, GPS, stb.) és push típusú kommunikációval is el tudja érni a usereit. Ezzel szemben weboldal tartalommal csak akkor találkoznak, ha felmennek rá, és letöltik. Az alkalmazások különféle funkciókat tudnak, amelyek személyre szabottak, így maximálisan ki tudják aknázni a felhasználó igényeit. Teljesen más a kettő: a mobil weboldal egy statikus, egy funkciójú csatorna, az alkalmazás viszont interaktív, személyre szabható, és folyamatosan változik.

- Hogyan üzen hadat az FB a click baiting oldalaknak?

Bünteti például azokat a posztokat, amelyek szerinte click baiting elemeket tartalmaznak, vagyis szép lassan kikopnak az idővonalról annak a cégnek a posztjai, akik ezt a technikát alkalmazzák. Két dolgot vizsgál a Facebook: egyrészt, hogy aki rákattint mennyi időt tölt el ott, ez alapján ugyanis be tudja rangsorolni, illetve feltételezni tudja, hogy azt a tartalmat kaptad-e, amit szerettél volna. A másik, hogy adott posztra mennyi lájk/megosztás/ hozzászólás érkezik. Ha ezeknek megfelelsz, akkor nem büntet, ha nem, akkor viszont lesz következménye.


Vissza

hírlevél

Név:*
E-mail cím:*
Az adatvédelmi nyilatkozatot elfogadom: Igen

Partnereink

Kapcsolat

mail  marketing@marketing.hu

phone  +3630 297 2139, +3620 245 8796

place  1142 Budapest, Kassai utca 71.