Mára már általános marketingeszközzé vált a vloggerek (=videóbloggerek) általi termékajánlás. A szépségiparon túl egyre több terület fedezi fel az ebben rejlő potenciált: belőhető a célcsoport, az elérésszám is szinte garantált. Azonban az ilyen termékajánlások- és elhelyezések utóélete csak részben mérhető: úgyhogy a Neticle most megnézte hogyan csapódnak le a vlogger-ajánlások a weben.

 

A Neticle segítségével összegyűjthető és automatikusan tartalom-és véleményelemezhető minden publikus weben fellelhető tartalom, legyen szó bármilyen cikkről, fórumbejegyzésről, blogposztról és közösségi média említésről. A rendszer segítségével így könnyen átlátható kép kapható bármilyen vállalat, márka, termék, szolgáltatás webes visszhangjáról, de ugyanígy a konkurensek helyzetéről vagy a piaci, iparági trendekről is.

 

Az online véleménynyilvánítás a legőszintébb netes visszajelzések közé tartozik, a WOM szerepét nem kell hangsúlyozni. Korábban világosan elkülöníthető volt a magánvélemény és a reklám, a videósok, vloggerek megjelenésével azonban ez már korántsem ilyen nyilvánvaló. Ők ugyanis olyan influencerek, akik a saját véleményüket, stílusukat képviselve mutatják be videóikat, ezáltal alapvetően hiteles és őszinte véleményvezérként vannak számontartva. Vagyis talán csak voltak, hiszen a szponzorált videók száma egyre nő és a videósok követői ezt egyre inkább szóvá is teszik: a social listening segítségével az alábbiakban két szponzoráción keresztül nézzük meg a tanulási pontokat, best practice-ket a témában.

 

 

1.   NYX Face Awards – egy követendő példa vlogger-bevonásra?

 

A NYX márka 2016-ban jelent meg Magyarországon, tavasszal pedig meg is hirdették első itthoni versenyüket: „Európában elsők között Magyarországon is bevezetésre kerül az év folyamán a Los Angeles-i NYX professzionális sminkmárka. A kreatív, egyedi sminkekért rajongó NYX Cosmetics idén először Magyarországon is meghirdeti a világhírű NYX Face Awards versenyt.” (www.glamour.hu, 2016.05.27.) (A NYX Face Awards egy négy fordulós sminkverseny a bloggerek-vloggerek körében, melyben tematikusan, videó formájában kell bemutatni az aktuális sminket. A továbbjutók minden forduló után egy NYX termékcsomagot kapnak, melyet szintén egy videó keretében kell bemutatniuk követőiknek.)

 

Megvizsgáltuk, hogy a sok blogger és vlogger jelenlétével induló verseny hogyan is mozgatta meg a követői tábort, milyen hatással volt a márkára.

A NYX-et az elmúlt időszakban (2017. január és május között) 338 alkalommal említették a magyar weben, melyből az említések közel kétharmadát a Face Awards-hoz köthető tartalmak, hozzászólások tették ki. Érdekes, hogy minden platformon megmozgatta a közönséget a verseny: az erős Twitter (az említések közel 32%-a) és blog (az említések 25,4%-a) jelenlét mellett szinte minden platformon beszéltek a márkáról - Facebookon, videókban, cikkekben és címlapokon, de még Tumblr-n és fórumokon is téma volt a verseny.

 

 

nyx tartalomtípusok

 

 

 

Az sem elhanyagolható fegyvertény, hogy a teljes megmozgatás mellett az érzelmeké volt a főszerep:

 

 

 

 

nyx érzelmek

 

 

Az élvezet, meglepettség és a negatív pólus, a félelem és szomorúság mind a verseny komolyságát jelzi. A felhasználók lelkesen, elköteleződve követik a fordulók alakulását, spekulálnak a továbbjutókra, értékelik az elkészült sminkeket.

 

A verseny túlfűtöttségét hangsúlyozza az alábbi említésgráf is – tobzódnak a ’nagyon szeretem’, ’élmény’, ’rajongó vagyok’ kifejezések és megnyilvánulások. A versenyzők tehát nagy számú olyan érdeklődőt vonzottak be, akik elköteleződtek a versenyzők iránt, ezáltal pedig a márka hónapokig az érintettek figyelmének körében marad.

 

 

 

nyx említésgráf

 

Nem elhanyagolható egy-egy kampány, vagy jelen esetben verseny esetében a konkurens márkák megjelenése, a NYX-nél a Rimmel és Maybelline tűnt fel a felhasználók hozzászólásaiban a Face Awards kapcsán.

 

És ha még ezután is kétségek merülnek fel a ’túlfűtött’ kifejezés használatát illetően, íme néhány vélemény melyek a tavalyi verseny után jelentek meg:

 

·         “Nektek is ellenszenves Karin Dragos? A NYX versenyt is azért nyerte hogy vele jobban el lehessen adni a termékeit, vagy mert protekciója volt. Minden sminkes videójában a NYX termékeket élteti, ami unalmas. Minden termékről, amit ajándékba kap, mindig jó véleménnyel van. De amúgy sem láttam még olyan videót, amiben a termékekről rosszat mondott volna. Most is átlátszó, hogy a legújabb videójában is csak azért indított nyereményjátékot, hogy szavazzanak rá ismét egy versenyen. A videóiban is olyan megközelíthetetlennek tűnik, hiába mutatná azt, hogy ő milyen közvetlen. Szerintem ő nem ilyen eleve, a videóiban is ilyen álkedves

 

·         „Szerintem undorító volt, amit Aviana letolt a tavaly NYX face awards után, ahogy Karint oltotta, meg a követőit hsz-ben uszította”

 

·         „Én utálom őt [Viszkok Fruzsi]. Sminkelni nem tud, a szemöldöke mindig katasztrófa, állandóan hazudik a kapott termékekről. Viszont én más több feliratkozóval rendelkező youtubert sem kedvelek pl. Karin Dragos. Igaz ő sminkelni legalább tud, de az ő videói is csak a NYX reklámozásából állnak. Ezért is nézek kevesebb feliratkozóval rendelkező youtubereket inkább.”

 

Összességében tehát a verseny egy jó irány a vloggereken keresztüli márka- és termékismertség növelésére. Három kritikus terület van, amire érdemes figyelni:

 

1.   Hiteles blogger, vlogger felkérése: ha csak dicséret hangzik el a csatornán a termékekről, illetve túl sok a szponzorált és ezáltal direktben reklámozott termék, az negatívan csapódik le a vlogger követőinél.

2.    A népszerűség nem csak követőszámban fejezhető ki: fontos a vélemények, kritikák és dicséretek külön figyelése is, hiszen ezek adják a lényegi visszajelzéseket, ami által a szerethető és a javítandó elemek is felszínre kerülnek. Erre nyújt például megoldást a social listening.

3.    A termékajánlás is legyen kiegyensúlyozott: a felhasználók nem hiszik el, ha egy vlogger minden videóban ugyanazt a márkát használja és ajánlja.

 

 

2.    Humorral bármi eladható? Dancsó Péter és a szponzoráció

 

A legnagyobb követtáborral rendelkező magyar youtuber 17.000 említést generált maga körül, melynek 56%-a nem saját platformon jelent meg. Ő tehát szintén képes e YouTube-on és Facebookon túl is tudja mozgósítani követői táborát. Megítélése inkább pozitív irányba billen: 13%-ban pozitív kontextusban, beszéltek róla, és csak 10,5% találat szerepelt negatív felhanggal.

 

McDonald’s feat Dancsó

A videós két videót készített a McDonald’s-nak: Hamburgerek a filmekben, Randitippek haladóknak.

 

A csatorna követőinek feltűnt a szponzoráció, azonban a tálalás nagyon pozitív fogadtatásban részesült:

 

      

  • “Meki reklám lvl100 :D Bár.. én is ezt csinálnám, ha videóznék”
  • „A legjobb mekis reklám, amit valaha csináltak :)”
  • „Szerintem ez egy jófajta szponzoralt videó.”
  • “amúgy abban egyetértek hogy jelen pillanatban néhányan túltolják. De pl Dancsó az egy kurva vicces módját választotta a szponzorált tartalomnak. a Coca Cola és a McDonalds részéről is :D sírva röhögtem azokon a videókon, holott tudtam, hogy közel negyed órányi reklámot kaptam összesen.”
  • „Tetszik, hogy Meki szponzorált a videó, de mégis poénra véve tette fel a csatornájára. XD”
  • „Így kell azt csinálni, a nagy TV csatornák tanulhatnának belőle. Négyszer néztem végig. Gratula Dancsó remélem jól megfizettek.”
  • „Az eddigi legjobb vlogger reklám amit csak láttam =)”

A Dancsó-féle tartalomból szintén megfigyelhetők a tanulási pontok:

1. Humor, humor, humor, saját stílus. A szponzorált videók sok esetben ott véreznek el, hogy a márkának alárendelve a tartalmat a videós nem a saját stílusában el a videót. Nem feltétlenül a márka pozitív bemutatására érdemes helyezni a hangsúlyt, a kreatív tálalás job fogadtatásban részesül.
2. Jól működik a közös video műfaja is: a Randitippek haladóknak videóban három másik videós is szerepelt, ezáltal növelve a video hírét és potenciális nézői táborát.
3. A folyamatos reakció-mérés és visszakövetés itt sem elhanyagolható, a pozitív visszhangok összegyűjtése új kiindulási pontként szolgálhat a további tartalmakhoz.

 

 


Vissza

hírlevél

Név:*
E-mail cím:*
Az adatvédelmi nyilatkozatot elfogadom: Igen

Partnereink

Kapcsolat

mail  marketing@marketing.hu

phone  +3630 297 2139, +3620 245 8796

place  1142 Budapest, Kassai utca 71.